מנהלים במציאות משתנה

החיסונים כבר כאן, אווירת סוף קורס כבר מורגשת באוויר אבל השפעותיו של נגיף
הקורונה על עולם העסקים לא ייעלמו בטווח הנראה לעין. כך תיערכו ליום שאחרי.

גיא הוכמן – מנכ”ל Genie שירותי מחשוב

נגיף הקורונה הפתיע את כולנו. כבעלי עסקים ומנכ”לים חפצי חיים נדרשנו לצאת מההלם, לזנוח את רוב המוסכמות שהכרנו על “כיצד העסק שלנו פועל” ולהבטיח המשכיות עסקית – כל זאת בסביבה של אי-ודאות. תוך ימים ספורים עסקים רבים עברו למתכונת חירום, העבירו את העובדים לעבודה מהבית, הקימו מוקדי שירות ומכירות מבוזרים, גילו או חיזקו את מערך ה-e-Commerce ושינו מקצה לקצה את מערך התפעול והלוגיסטיקה. עסקים אחרים, שלא יכלו או לא הצליחו להסתגל במהירות לשינויים הנדרשים ולשמור על הרציפות העסקית, ספגו פגיעה קשה.

עידן הפוסט-קורונה כבר כאן
היום, לאחר שהתאימו את מערכות הארגון למצב החדש, מנכ”לים בכל ענפי המשק ניצבים בפני דילמה חדשה: האם וכיצד חוזרים משגרת החירום, לשגרה הנוחה והמוכרת שאפיינה את עולם העסקים רגע לפני פרוץ המגפה ואילו מהשינויים שכפה עלינו משבר הקורונה, יישארו לעד?
נגיף הקורונה “הזיז את הגבינה” למגזר העסקי וזירז תהליכים שהיו מבשילים לאיטם בעשור הקרוב. מוסכמות ניהוליות נפוצות כמו “העבודה מהבית פוגעת בתפוקת העובד” או “יום עבודה ארוך במשרד מעיד על יעילותו ומסירותו של העובד” התבררו כלא מדויקות, בלשון המעטה. המשבר הוכיח שניתן לנהל עובדים מרחוק, לשמור על תפוקתם ואף להעלות את שביעות רצונם – אך עם זאת, לא הכול ורוד.

עבודה מהבית – הצ’ופר שהפך לאתגר
חברות רבות מתקשות לשמר את התרבות הארגונית שאפיינה אותן טרם המשבר. מנהלים רבים חשים פגיעה בעבודת הצוות, בשיתוף המידע וביכולת לבצע סיעור מוחות מרחוק. מצד שני, גם העובדים ש”הגשימו את החלום” ועובדים מהבית, מרגישים היטב את טשטוש הגבולות בין המרחב המקצועי והאישי, צמאים לאינטראקציה עם העמיתים לעבודה ולתחושת ה”ביחד”. לכן, בעידן הפוסט-קורונה כולנו נדרשים לחשב מסלול מחדש, בשלושה תחומים ארגוניים מרכזיים:

■ טיפוח משרות אמון
עד שהקורונה פרצה לחיינו, היה לנו מאוד נוח לראות את כל העובדים שלנו מתייצבים במשרד מדי בוקר וממלאים את משימותיהם. בתקופת הפוסט קורונה עלינו לפתח משרות אמון רבות יותר בקרב העובדים ולהטמיע בהם את התחושה שאנחנו רואים ומעריכים את המאמצים שלהם – גם כשהם לא במשרד. רובד נוסף שמחייב התייחסות מיוחדת בתקופה זו הוא גיוס עובדים חדשים, תוך בחינת יכולתם של המועמדים לעבוד באופן עצמאי ומרחוק.

■ מנגנוני מדידה והערכת עובדים
מי יעיל יותר? עובד השוהה במשרד מצאת החמה ועד צאת הנשמה, או עובד הנמצא בביתו, עובד באמצעות זום ומטפל במקביל בילדיו? כמנהלים בתקופת הפוסט-קורונה, עלינו לפתח מנגנוני מדידה והערכה שיאפשרו לנו למדוד את תפוקות העובדים ולהעריך את ביצועיהם – ללא קשר למיקומם הפיזי ולמספר שעות העבודה השבועיות.

■ אבטחת מידע
האילוץ להעביר את העובדים לעבודה מהבית והחיבור מרחוק, העלה משמעותית את הסיכון לדליפת מידע עסקי ממערכות המחשוב שבארגון ולמתקפות סייבר. לכן, עלינו להשקיע משאבים רבים מתמיד בסביבה מנוהלת ומאובטחת שתגן על נקודות הגישה שנמצאות מחוץ למעגלי האבטחה הארגוניים ומחוברות למערכות הליבה, ללא ניטור או אבטחה ראויה.

מתקדמים למודל 2021 – שבוע עבודה גמיש
כמנכ”ל, ברור לי שהמודל התעסוקתי המסורתי איבד מהרלבנטיות שלו ושעליי לאמץ מודל אחר שילווה אותי ואת אנשיי בשנים הקרובות. להערכתי, הפתרון טמון במעבר לשבוע עבודה גמיש, אשר יתרום לשיתוף הפעולה בין העובדים, ולתפוקתם וגם יספק מענה לקשיים הרגשיים שחוו בעת העבודה היחידנית מהבית.
מודל זה יאפשר לעובדים בעלי מטלות יחידניות להמשיך לעבוד מהבית וייצור מסגרת מוגדרת, בה צוותים ייפגשו במשרד בימים קבועים לעבודה שוטפת, או לשם קיום ישיבות חשיבה בהן האינטראקציה האישית חיונית.
אבל מעבר לפתרונות הטכניים הקיימים, שנת 2021 צפויה לאתגר כל מנכ”ל: מעבר למשימות הניהול והפיתוח העסקי, כולנו נידרש להשקיע מחשבה ומשאבים רבים לשמירת לכידות העובדים, לחיזוק תחושת הצוות ולטיפוח המטרה המשותפת. בהצלחה!

עשוי לעניין אותך:

open contact form

יש לכם שאלות?

מלאו את הטופס ונציגנו ייצור עמכם קשר בהקדם

    תפריט
    שינוי גודל גופנים
    ניגודיות