fbpx
עשוי לעניין אותך:

תוכנית אב למחשוב / גלובס

תוכנית אב למחשוב מאיצה צמיחה עיסקית גם בעסקים קטנים/בינוניים

בזמן שארגונים גדולים כבר הפנימו – ומיישמים במרץ – את התובנה, שאין כמו דלק דיגיטלי טרי כדי לנסוק לגבהים חדשים. בעולם העסקים הבינוניים עדיין עסוקים בכיבוי שרפות, סתימת פרצות והוספת טלאים למערכות המחשוב הארגוניות. "במקום לנצל את הגמישות והזריזות של גוף עסקי קטן, שמסוגל להגיב במהירות וביעילות לשינויים בתנאי הסביבה והתחרות. אנו מוצאים בהרבה מקרים פחד משינויים בתשתיות המידע", אומר גיא הוכמן, מנכ"ל ג'יני שירותי מחשוב לעסקים. "בדיקה לעומק מראה שהשמרנות המופרזת נובעת מחוסר במפת דרכים מתוכננת היטב, שתראה את הדרך מהמצב הנוכחי למצב הרצוי של מערכת ה – IT בטווח בינוני – ארוך. כשהחלטות מתקבלות אד-הוק, על בסיס צורך מיידי לפתור בעיה קריטית, התפתחות מערכות המידע היא בהכרח אקראית, לפעמים מבולבלת. ובכל מקרה בלתי יעילה מבחינת יעדים אסטרטגיים. אף עסק קטן או בינוני אינו יכול לקוות לצמיחה משמעותית בלי התוויית אסטרטגיית IT צופה עתיד".

מה שרואים מפה

אנו מניחים שלא מעט בעלי עסקים קטנים ואפילו בינוניים נדים בראשם למקרא הדברים וחושבים: "טוב, הוא יכול לחשוב על אסטרטגיה לזמן ארוך משום שהוא, בניגוד אלי, לא צריך לכבות כל בוקר שריפה חדשה, לארגן תקציב לשדרוג לא צפוי ולחשוב על ההשלכות העסקיות של כל החלטה. בניגוד לפנורמה המתוחכמת שרואה היועץ, מהכיסא שאני יושב עליו אפשר, בקושי, לראות את הדרך עד סוף הרבעון. ובכלל, מי בדיוק יכין את מפת הדרכים עבורי כאשר אין בחברה שלנו אפילו מנהל מערכות מוסמך? הבחור שמספק לנו תמיכה כרגע עושה עבודה סבירה כשצריך להכניס לתפקיד מזכירה חדשה, או לעדכן גרסה בתוכנת הנהלת חשבונות – אבל אלה לא הכישורים של אסטרטג מערכות מידע ובוודאי שלא ממנו אוכל לקבל ייעוץ עסקי. וגם אל תספרו לי על גדודי היועצים שמסתובבים בין חברות ה – Enterprise. הם לא רואים אותי ממטר! מערכות IT הן מגרש המשחקים של הגדולים והעשירים ולדגי הרקק נשאר רק לקנא".

לא כך. נכון שעיצוב תוכנית להאצת הצמיחה העסקית באמצעות מערכות מידע דורשת מומחיות בדרגה הגבוהה ביותר – הן באספקטיים הטכניים והן בהבנה העסקית – אבל אף אחד לא אמר שעליכם לפתור את הפאזל הזה בכוחות עצמכם. גם די בטוח שחבל לבזבז את תקציב הפיתוח הצנוע שלכם על יועצים יקרים ולתת את המושכות לחברת אינטגרציה ענקית, שכלל לא מסוגלת להבין את האילוצים והמגבלות של חברות SMB. "זו טעות קלאסית, לחשוב שרמת המקצועיות של ספק שירותי IT  נמצאת ביחס ישר למספר הגולגולות שהוא מעסיק", אומר גיא הוכמן. "בכל חברת אינטגרציה יש מומחים ומתמחים, מעט בעלי ניסיון רלוונטי והמון טירונים – וללקוח יש מעט מאוד שליטה בטיב האנשים שיעשו את הפרויקט שלו.

חברות אינטגרציה גדולות רואות בלקוחות Enterprise ובפרויקטים ממשלתיים גדולים את תחום המחייה הטבעי שלהן. שם הן מתחרות בחברות אינטגרציה גדולות אחרות על חוזים שמנים ורווחיים מאוד. לקוח SMB שמצטרף לרשימת הלקוחות שלהן ימצא את עצמו בתחתית סולם הקדימויות ואין לו סיכוי לקבל תשומת לב של "התותחים" הטובים ביותר. כברירת מחדל ישלחו אליו טירונים שילמדו להתגלח על הזקן שלו. מוטב כבר שהוא יכוון מראש לקבל שירות מחברת אינטגרציה שהיא עצמה SMB. כמו ג'יני שירותי מחשוב. ואז הוא יכול להיות בטוח שההנהלה הבכירה ביותר תהייה מעורבת בפרויקט, החל במנכ"ל וכלה במיישמים".

הלימה עסקית ועבודת צוות

החשיבות של מעורבות ההנהלה הבכירה אינה רק ביכולת לרכז מאמץ ולפתור בעיות מהר יותר. "אחת הבעיות של לקוח SMB היא הצורך למצוא הרבה תשובות, להרבה נושאים שונים, במקום אחד", אומר גיא הוכמן. "העסק הקטן והבינוני לא יכול לחפש יועץ לכל נושא, מומחה לכל יישום ומנהל פרויקט לכל שלב בביצוע התוכנית. גישה זו פשוט יקרה מדי, התיאום בין הגורמים דורש יותר מדי משאבי ניהול וקיימת סכנה שכולם יעסקו בהטלת האשמות הדדיות בכל מקרה של הסתבכות. הדברים אמורים במיוחד באספקט הבעייתי של הלימה עסקית, כלומר יצירת האיזון הנכון בין שיקולים עסקיים – כלכליים לשיקולים טכניים – תפעוליים. כאן יש צורך ביכולת שיפוט של מנכ"ל, שמאופי תפקידו רכש ניסיון בכינון ובשמירת ההלימה העסקית בעסק שלו. ושוב, אנו רואים גם באספקט זה את החלוקה הטבעית בין חברות גדולות לקטנות יותר. מנכ"ל של חברת אינטגרציה בינונית, שחווה בעצמו את הדילמות של צמיחה מהירה, יבין טוב יותר את הקשיים שעומדים בפני הלקוחות ממגזר ה – SMB ויוכל לתת הכוונה טובה יותר לעמיתו, שמעוניין לקדם צמיחה באמצעות IT".

בחברת ג'יני מערכות מידע לא רק המנכ"ל מעורב בעיצוב "תוכנית האב למחשוב" עבור לקוחות השואפים לגידול ולשיפור הרווחיות. "זו עבודת צוות של מומחים במספר נושאים משיקים, מנהלי פרויקטים במגוון ורטיקלים וכמובן ההנהלה העסקית", מתאר גיא את ההיערכות לקליטת לקוח חדש לשירות. "נקודת המוצא היא, בדרך כלל, שעלינו להביא את הלקוח למקום שהוא רוצה להיות בו תוך 24 חודש. ואז הגורמים המקצועיים עורכים סקר מעמיק למיפוי הפער בין הרצוי למצוי, הערכה ריאליסטית של עלויות וזמנים בהתאם ליכולת של הארגון להטמיע שינויים ותחזית טכנולוגית של מגמות בשוק ה – IT בעתיד הנראה לעין.

כל אלה מהווים נתוני יסוד לניתוח עסקי של עלות-תועלת, עליו מופקדים הגורמים הניהוליים – וכמובן גם אני בתוכם. חשוב גם להזכיר, שיציאה לפרויקט התחדשות ה – IT במיקור חוץ אינה דומה להסתערות "לגיון הזרים". מדובר בשיתוף פעולה הדוק בין מנהלי הפרויקט  בצד הלקוח עם ההנהלה של ג'יני. היעדים, האמצעים, לוחות הזמנים, נקודות הביקורת והפרמטרים להצלחה נקבעים ביחד, בשותפות אמיתית של שני גופים היוצאים לדרך משותפת, שאופטימלית תהווה בסיס לשותפות עסקית לחיים. אנחנו לא מחפשים פראיירים מזדמנים, אלא לקוחות נאמנים שידעו להעריך ספק שירות נאמן".

עשוי לעניין אותך:

יש לכם שאלות?

מלאו את הטופס ונציגנו ייצור עמכם:

דילוג לתוכן